zondag 15 november 2015

Onze wereld is zo klein...

Onze wereld is klein en onze belevingswereld is nog veel kleiner. We sluiten onze ogen voor alles wat zich afspeelt buiten ons voorstellingsvermogen. We nemen niet de tijd om stil te staan bij datgene wat voor anderen leeft. Of wordt ons dat simpelweg onmogelijk gemaakt?

Onze meningen worden gefundeerd op datgene wat ons "ingesfluisterd" wordt door grote persbureaus. Onze meningen worden al gekleurd voordat we er überhaupt een eigen beeld van gevormd hebben. 

In de afgelopen week zijn er weer verschrikkelijke dingen gebeurd. Waarschijnlijk stond je wereld even stil toen je op het nieuws hoorde over de verschikkelijke gebeurtenissen in Frankrijk. Weer zijn er mensen geweest die hun geloof zodanig verdraaiend om datgene te doen wat zij achten als goed en creëren daardoor een immens verdriet bij anderen. Weer wordt er daardoor een complete groepering in een slecht daglicht gesteld. Ik begrijp het niet, of misschien wil ik het niet begrijpen. Ik blijf bij mezelf en blijf er in geloven dat ieder mens iets goeds in zich draagt. Totdat diegene anders bewijst. Ik kan er geen begrip voor opbrengen wanneer je anderen mee de dood in neemt en daarmee gezinnen verscheurt, oneindig veel tranen teweeg brengt en de wereld weer een stukje harder maakt. 

Maar we vergeten iets met zijn allen... Stap eens buiten je eigen kleine wereld en besef dat er op andere plaatsen in de wereld, op hetzelfde moment, ook verschrikkelijke dingen gebeuren die ook onze aandacht verdienen. Denk eens aan de mensen in Beirut waar een dag voor Parijs ook een zelfmoordaanslag plaatsgevonden heeft. Of heb je al gehoord dat er in Japan weer een zware aardbeving plaatsgevonden heeft? Wist je al dat er al lange tijd zware  bosbranden woeden op Sumatra en Kalimantan? Besef je je dat er dagelijks mensen en dieren afgeslacht worden op de meest brute wijze zonder dat jij daar überhaupt iets van meekrijgt? Weet jij wat er zich afspeelt in dat ene huis bij jou in de straat waar dat kind elke dag teneergeslagen de deur uit gaat? Hoe klein is jouw wereld? 

Vorm jij jouw eigen mening, of neem jij klakkeloos de mening van het nieuws over? Heb jij je mening al klaar over al die mensen die hun land ontvluchten op zoek naar een beter leven? Heb je er over nagedacht wat jij zou doen als jij in hun schoenen stond? Is de discussie over wel of geen zwarte piet jouw dagelijkse portie cultureel besef?

Vandaag kleur ik mijn facebook-profielfoto niet in de kleuren van de Franse vlag. Mijn medeleven gaat uit naar ieder die het verdient en nodig heeft. Niet alleen naar de mensen in Parijs, maar ook de mensen in Beirut die hun naasten hebben verloren. Naar de mensen en dieren die hun thuis en geliefden verloren aan de vlammen die de bossen in Sumatra en Kalimanten in as leggen. Mijn gedachten zijn bij de wereld.

Lieve mensen, kijk eens buiten jouw vertrouwde wereld. Zet de televisie uit, of zoek meer bronnen voordat je jouw mening over een gebeurtenis vormt. Sta stil bij al het verdriet, niet alleen bij het verdriet wat je kent. Maar vooral... probeer elke dag onze wereld een beetje mooier te maken. Doe iets goeds voor de mensen om je heen en probeer ondanks al het kwade, het goede te zien in elk mens. Be- en veroordeel een ander niet vanwege de daden van een ander. Onze wereld is zoveel groter en mooier als we er samen aan werken.

PS: Ik be-of veroordeel niemand die zijn of haar profielfoto wel in de Franse driekleur heeft veranderd. Het is een mooi gebaar jegens de nabestaanden. Wat ik vooral wil zeggen is dat er zoveel meer in de wereld gebeurt, waar ik weinig of niets over hoor. Ik mis ook vaak een hoop nieuws en er gaan veel dingen langs me heen. 

1 opmerking:

  1. Goed verhaal Hanne. Ik kleur mijn foto niet met de driekleur. Simpelweg omdat ik niet weet hoe het moet :-( . Maar mijn medeleven is er niet minder om. En ja, er is veel meer ellende op de wereld. Maar er te lang bij stil blijven staan kan niet. Anders zou je in een foetushouding in je bed kruipen en je verder helemaal afsluiten om niet helemaal gek te worden.

    BeantwoordenVerwijderen