dinsdag 4 februari 2014

Valentijnsdag

Nee, ik schrijf geen kaartje voor valentijnsdag en ik verwacht al helemaal geen kaartjes in mijn brievenbus. Wanneer ik door de winkelstraat loop, schreeuwen de etalages me toe dat ik mijn valentijn moet verrassen met een romantisch cadeautje. Van kaarsen tot badzout, van parfum tot een etentje en grote bossen met rozen of andere romantische bloemen. Zo lang de commercie er maar aan kan verdienen. Ik kan mijn mailbox niet eens openen de afgelopen dagen zonder een valentijnsaanbieding te zien. In mijn spam roepen diverse datingsites om nieuwe aanmeldingen, want immers, wie wil er nou alleen zijn op valentijnsdag?

Ik lig er niet wakker van. Wat me echter wel interesseert is waar valentijnsdag nou eigenlijk vandaan komt. Na wat research ontdek ik dat deze dag, net als vele andere bijzondere dagen, niet een eenduidige oorsprong heeft. Er zijn meerdere opties die zouden kunnen doorgaan voor de originele bron.

Jaaaaaaren geleden werden er briefjes met ongehuwde vrouwennamen in een grote vaas gegooid en mochten de ongehuwde mannen er een uittrekken. Deze twee vormden dan samen voor die ene dag een stel, of je elkaar nou leuk vond of niet, je moest het er maar mee doen. In mijn ogen is niet niet bepaald romantisch...
Een andere mogelijke oorsprong ligt bij iemand waarvan zijn hoofd helaas gescheiden werd van de rest van zijn lichaam. Hij trouwde stiekem stellen die eigenlijk niet mochten trouwen aangezien militairen in die tijd niet mochten huwen. Dat klinkt al iets romantischer. De betreffende persoon was priester Valentijn en volgens de vertellingen heeft hij vlak voor zijn decapitatie de blinde dochter van een gevangenisbewaarder weer het licht in de ogen geschonken door haar een bloem en een briefje te sturen, ondertekend met "Van je valentijn".
Niks geen fladderende cupido's, hartjes en "over the top" liefdesverklaringen.

Als de tijd rijp is, zal ik mijn romantische kant wel weer laten zien. Dan ontvangt degene een handgeschreven brief, verras ik diegene met iets liefs en op het tijdstip wat mij uitkomt. Ik ben niet gemaakt voor de commercie en ik wil er dan ook niet in meegaan. Toch wens ik jullie allemaal een grote dosis liefde, vriendschap en genegenheid. Geef elkaar eens een knuffel en voel de warmte die in deze simpele geste zit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten