zaterdag 8 februari 2014

Een waardeoordeel

Ik ben het helemaal spuugzat. Ik houd van mensen. Of ze nou groot of klein zijn, dun of dik, met een kleurtje of blank en de geaardheid doet er al helemaal niet toe. Ik val op mannen. Nou en?! Zou het iets uitmaken als ik op vrouwen zou vallen? Zou de wereld er langzamer of sneller van gaan draaien? Zou ik er iemand mee kwaad doen? 'Nee' lijkt hier het passende antwoord.

De afgelopen maanden zijn de discussies rondom mensenrechten, met name homo-emancipatie en homo-rechten weer hoog opgelaaid. Ik kan het niet meer aanhoren! Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Ik vind dat iedereen gelijke rechten moet hebben en moet kunnen genieten van een vrij en onbezorgd leven, maar in onze huidige maatschappij zijn wijzelf degenen die ervoor gezorgd hebben dat bepaalde zaken als iets slechts zijn getypeerd.

Iets is niet zomaar goed of slecht. Iets is goed of slecht wanneer er een waardeoordeel aan verbonden is. Vaak is dit een waardeoordeel wat al eeuwen oud is, maar waar velen zich aan vastklampen alsof leven zonder dit waardeoordeel niet zou kunnen bestaan.

Wanneer elk mens zijn gezonde verstand zou gebruiken, en niet per definitie binnen de gebaande paden zou blijven lopen, zouden vele waardeoordelen al anders vallen. Sta er eens goed bij stil dat ieder mens waardevol is. Het ene mens is niet waardevoller dan de ander. Zelfs niet een of andere popster, de paus of de koning.

Vanuit mijn optiek is geen enkel mens slecht, tenzij hij of zij anderen onnodig kwetst, pijn doet of bewust klein maakt. Iemand is goed zodra hij of zij anderen in hun waarde laat en geen misbruikt maakt van kwetsbare anderen. Iedereen moet gelijke rechten hebben en oh, wat zou het fijn zijn als we niet in hokjes zouden denken.

Homo's, lesbiennes, transgenders, hetero's... ik houd van ze allemaal, maar ik val op mannen. Nou en?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten