donderdag 2 januari 2014

De techniek staat voor niets

Techniek ontwikkelt zich in een razend tempo. Jaren geleden was het nog een bijzonderheid dat films vanaf een videoband afgespeeld konden worden. Herinner je je nog dat je de videoband eerst weer helemaal terug moest spoelen voordat je hem opnieuw kon kijken? En jemig... wat duurde dat lang!

Een jaar of wat geleden kwam de dvd en vervolgens de blu-ray. Tegenwoordig kunnen we binnen een paar minuten een hele film downloaden of kijken we een film "on demand" via diverse aanbieders.

Ik ben ietwat ouderwets en heb thuis een dvdspeler staan die eigenlijk alleen dvd's afspeelt. Voor mij is dit helemaal prima. Ik heb dan ook nog een (voor mijn doen) flinke stapel dvd's liggen die ik zo nu en dan kijk.

Afgelopen weekend bleef ik gezellig een nachtje logeren bij vrienden zodat we de dag erna samen konden gaan surfen. Ik wist dat zij nog geen echte surffilms hadden gezien, ondanks dat het passievolle surfers zijn. Dus dacht ik, laat ik een paar suffilms meenemen op dvd zodat we die eventueel kunnen kijken. Dit werd zeer enthousiast ontvangen.

Vol trots werd er verteld dat ze 3 afspeelmogelijkheden hebben voor mijn inmiddels ouderwetse dvd's. De eerste optie werd vol vertrouwen aangezet en de dvd werd geplaatst. Er gebeurt niets... Dan wordt de dvd-speler aangeslingerd. De dvd wordt niet geaccepteerd en het beeld op de tv blijft angstvallig zwart.

Ondertussen wordt via de computer de betreffende film al opgezocht als download en op diverse "on demand" kanalen wordt er gekeken of de film aangeboden wordt.
Inmiddels zijn we al een half uur bezig om de film te starten...

Ondanks dat de betreffende film uit 2012 stamt, is deze niet vindbaar op het eerste "on demand" kanaal. Bij het tweede kanaal wordt onze queeste beloond met een zoekresultaat. Prijskaartje: +-15 euro.
Gelukkig kunnen we de film afspelen via de computer aangezien de download supersnel verliep.

We settelen ons gemoedelijk op de bank en starten de film. We zien een free diver de diepte in duiken en een warme stem spreekt ons bijna filosofisch toe... verdorie. De ondertiteling doet het niet.
Gauw wordt er gezocht naar een ondertiteling voor deze film en toegevoegd. We beginnen opnieuw aan de film. Weer dezelfde beelden, weer dezelfde stem en weer geen ondertiteling. Deze valt weg van het scherm. De instellingen worden aangepast en nog een keer starten we de film. Helaas.

De laptop, die ietwat traag is, wordt opgestart en de dvd wordt, na een ingang gevonden te hebben, ingevoerd. Via een kabeltje wordt de laptop aan de televisie gekoppeld en er wordt op start geklikt... error. Dan proberen we de dvd met een ander programma af te spelen. Eindelijk! 45 minuten zijn voorbij gegaan om de film te kunnen starten...

De techniek staat voor niets. Een videoband hadden we in die tijd al lang terug gespoeld kunnen hebben...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten