vrijdag 10 januari 2014

Water, mijn element.

"We all come from the sea, but we are not all of the sea. Those of us who are, we children of the tides, must return to it again and again, until the day we don't come back leaving only that which was touched along the way."

Ik voel een serene rust in me terwijl het water zich als een deken om me heen drapeert. Ik neem een ferme ademteug en laat me dan naar beneden glijden. Ik open mijn ogen en kijk om me heen. Ik zie zo goed als niets, alleen het verschil tussen licht en donker wanneer ik naar boven kijk. Het is stil om me heen en ook al ziet niemand het, een enorme glimlach verschijnt op mijn gezicht.

Dit is de plaats waar ik me thuisvoel. Niet gebonden aan een geografisch coördinaat, niet gebonden aan tijd. Zo lang ik het water op mijn huid voel, dan ben ik thuis. Het maakt niet uit of het water van de zee is, water in een meertje, water in een rivier of een zwembad. Zo lang ik het om me heen voel ben ik vrij.

Jarenlang lag ik bijna dagelijks in het zwembad en op de dagen dat ik niet in het zwembad lag, lag ik ergens in een meer, rivier of andersoortig buitenwater om een wedstrijd te zwemmen. Steeds weer mijn armen over het water halend tot ik de finish bereikte. Zodra het water dan verliet voelde het onnatuurlijk. Wanneer ik een dag niet het water om me heen voelde, miste er eigenlijk iets...

Bijna alle sporten en hobby's die ik had, waren verbonden met het water. Ik heb gesnorkeld en gedoken. Ik heb bij verschillende verenigingen gezwommen en zelfs tijdens mijn studententijd zocht ik aansluiting bij gelijkgestemden bij een studentenzwemvereniging.

Door blessures en andere factoren werd het plezier aan het zwemmen me een tijd lang ontnomen, maar het water bleef trekken. In de tijd dat ik het water minder vaak zag, voelde ik me onrustig. Het klopte gewoon niet. Hoe gelukkig ik wel niet was toen ik mijn nieuwe passie leerde kennen; het surfen.

Ik voel me thuis in alle soorten water, maar ik weet inmiddels dat de zee mij het meeste trekt. De plaats waar de natuur haar krachten laat gelden en waar de golven mij de mogelijkheid geven om vrij te zijn.

Nog 2 dagen en dan ben ik weer in mijn element. 2 lange dagen onrustig, 2 dagen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten