woensdag 4 december 2013

Ein bisschen Frieden, ein bisschen Freude...

Onze maatschappij is steeds meer individualistisch. Steeds vaker denken we vooral aan wat wijzelf willen en steeds minder aan wat anderen nodig hebben.

Wat me heel erg is opgevallen in de laatste tijd, is dat mensen steeds vaker uitspreken dat ze verlangen naar warmte, liefde en genegenheid. Om dit te ervaren is er echter een wisselwerking nodig. Wanneer je zelf niets geeft, zul je ook niets terugkrijgen. Aan de andere kant, verwachten mensen wanneer ze eens iets van zichzelf geven, dat er direct wat voor terug komt.

[Hippie-modus aan]

In de afgelopen paar maanden heb ik ervaren dat het vooral ontzettend fijn is wanneer je iets aan anderen kan geven zonder er iets voor terug te verwachten. De warmte die daarna om mij heen voelbaar was, was zoveel mooier dan welk geschenk dan ook.

Wat ik gedaan heb? Op mijn werk heb ik op elk bureau een waxinelichtje neergezet met een minuscuul briefje erbij waarop geschreven stond dat dit een lichtje is voor tijdens de donkere dagen. Ik heb mijn naam er niet op vermeld omdat het niet mijn intentie was dat ik ervoor bedankt zou worden. De achterliggende gedachte was, dat anderen dan ook iets kleins voor een ander zouden terugdoen. Een klein gebaar kan immers een immens verschil maken. De reacties om mij heen waren erg fijn en hartverwarmend. 

Een paar weken later kreeg ik te horen dat er een pakketje voor mij bezorgd was. Het was een klein doosje waarin iets zat wat rammelde. Toen ik het pakketje opende wist ik, ondanks dat er geen afzender op vermeld was, van wie het kwam en wat het was. Een enorme glimlach kon ik niet onderdrukken. Het pakketje kwam van een dierbare vriend die ik tijdens mijn laatste vakantie heb leren kennen. Tijdens die vakantie heb ik kastanjes geroosterd en samen met hem heb ik ze zitten pellen. Hij is vlak na de vakantie verhuisd en bij zijn nieuwe huis staat een grote kastanjeboom. Je kan het misschien inmiddels wel raden. In het pakketje zaten kastanjes (En als bonus wat hazelnootjes). Ik heb het aan iedereen laten zien die het maar wilde zien. Toen ik weer achter mijn bureau zat met het pakketje in mijn handen, zat ik er met een enorme glimlach en een traan. Ik kreeg direct weer heimwee naar die vakantie en de leuke tijd die ik daar gehad heb.
Dit betreffende pakketje was ook een lief gebaar, maar voor mij betekent het enorm veel. 

Wat ik met dit geschrijf eigenlijk zeggen wil, is vrees niet om eens iets van jezelf te geven. Het kan iemands dag totaal veranderen en je schenkt er iemand een beetje liefde mee. Denk niet in dingen die iets moeten kosten, maar denk in gebaren. Geef die ene persoon waarvan je al tijden denkt dat diegene een knuffel kan gebruiken eens een knuffel. Vertel iemand dat je hem of haar waardeert. Geef een complimentje of zet 's morgens vroeg eens een kopje koffie of thee klaar voor je huisgenootje.

Voor wie maak jij morgen het verschil?

[Hippie-modus uit]

2 opmerkingen:

  1. Graag gedaan; nooit geweten dat kastanjes voor zoveel plezier kunnen zorgen. Blij dat ik daar aan heb kunnen bijdragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het idee wat er achter zat en het feit dat het van jou kwam, maakte het zo bijzonder. Ontzettend bedankt nogmaals!

      Verwijderen