donderdag 14 november 2013

"Meer verliefd op de begeerte dan op de begeerde?"

Met mijn hand probeer ik m'n haren uit mijn gezicht te strijken. Snel stop ik die hand daarna weer in de mouw van mijn jas. Het is koud. Ik zit in het zand met het zonnetje in m'n gezicht en staar naar de golven. Mijn gedachten dwalen af en even ik sluit mijn ogen.

"Ineens staart hij me aan met een intense blik. Ik word er stil van en ik probeer te zoeken naar woorden. Het zijn niet zozeer de dingen die hij zegt of de dingen die hij doet, maar de manier waarop. Het is zijn manier. Bijna direct voel ik hoe zijn warmte me omringd wanneer hij me een knuffel geeft die eeuwig lijkt te duren. De tijd staat stil. Bleef die maar stilstaan..."

Ik open mijn ogen weer. Mijn lippen zijn gevoelloos van de kou en ik ben in de war. Voordat ik opsta strijk ik nogmaals de haren uit mijn gezicht.

Het is de hoogste tijd om mijn gedachten te verzetten. De golven wachten op me!

Na een koud surfje met twee lieve vrienden is het tijd om wat droogs aan te trekken en samen de warmte op te zoeken bij het barretje in het surfdorp.

Wanneer ik naar binnen loop verwelkomt de warmte me. Aan de bar bestel ik een muntthee die ik vervolgens met twee handen omklem. Ik ga zitten en ik kijk om me heen terwijl ik wacht op de anderen. Mijn hart slaat ineens een slag over en van schrik sluit ik mijn ogen... daar zit HIJ! Ik haal diep adem en open m'n ogen weer. M'n verstand speelt spelletjes met me. De man die tegenover me zit glimlacht naar me. Hij lijkt op hem, maar het is hem niet. Ik haal nog eens diep adem en glimlach terug voordat ik weer wegkijk.

Ik herinner me een passage uit een boek wat ik laatst gelezen heb. Hierin werd geschreven over het verliefd zijn op de begeerte of op de begeerde. Hoe fijn zou het zijn om zaken als emoties zo rationeel te kunnen benaderen en zelf die grijze zone te kunnen doorgronden die verliefdheid heet? Ben ik nou verliefd op het verliefd zijn of verliefd op hem?

Ik besluit dat ik verliefd ben op het verliefd zijn, ook al weet ik beter...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten