maandag 30 juni 2014

Passie in de keuken

's morgens vroeg na de zwemtraining loop ik rustig een rondje over de markt. Overal staan kraampjes met heerlijke verse producten die worden aangeprezen door de marktkoopmannen. Hun luide stem schalt over het marktplein terwijl ik nadenk over hetgeen ik vanavond zal gaan koken.

Ik vind het heerlijk om voor anderen te koken en het liefste bereid ik dan iets, wat ik nooit eerder gekookt heb. Kant en klare pakjes wereldideeën komen bij mij niet op tafel. Ik ga af op mijn eigen smaak en probeer nieuwe smaken bij elkaar te brengen. Chili gecombineerd met vanille, zout met chocolade. Op zoek naar een smaaksensatie. 

Kookboeken zijn voor mij slechts een bron van inspiratie. Ik houd ervan om er doorheen te bladeren, om te kijken naar de mooie foto's en inspiratie op te doen voor het volgende wat ik op tafel zal zetten. Een recept helemaal nakoken? Dat zal je mij niet vaak zien doen. Wel vraag ik naar een recept wanneer ik iets heerlijks heb geproefd. Dit probeer ik dan na te koken, met wat eigen aanpassingen tot ik er mijn eigen draai aan heb kunnen geven. 

Nog leuker dan koken, vind ik het om taarten te bakken. Ik bedoel dan niet van die gelikte taarten die er prachtig uitzien, maar uiteindelijk mier- en mierzoet zijn en eigenlijk nergens anders naar smaken dan naar de dikke lagen suiker en marsepein waarmee ze omhuld zijn. Ik zoek naar de juiste smaken bij elkaar, texturen die het mondgevoel waarde geven. Taarten die vanaf de eerste hap een glimlach brengen op het gezicht van degene die ze proeft. 

Terwijl ik voor de tweede keer langs de kraampjes struin, besluit ik dat er vanavond een visje op tafel komt. Een visje zonder al teveel poespas, geserveerd met vergeten groentes op smaak gebracht met diverse kruiden, specerijen en een dotje liefde. 

Wanneer kom je bij me eten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten