zaterdag 24 mei 2014

Kwallen aaien en blote voetjes

Met m'n surfboard onder de arm voel ik voor het eerst hoe het warme zand onder mijn voeten verplaatst bij elke stap dichter naar het water toe. Vandaag zal een bijzonder surfje voor me zijn aangezien dit de allereerste keer is dat ik op blote voeten surf. Het afgelopen jaar heb ik noodgedwongen met surfschoentjes de golven moeten bedwingen om het gevaar van snijwonden tot een minimum te beperken vanwege het gebruik van bloedverdunners. Het voelt vrij en het zand kriebelt lekker tussen mijn tenen.

Op het strand liggen honderden aangespoelde kwallen. Sommigen bijna helemaal doorzichtig, anderen met blauwe kringen of helemaal blauwig. Voorzichtig probeer ik te vermijden om erop te stappen.

Wanneer de zee tot heuphoogte rijkt ga ik op m'n board liggen en begin ik met paddelen. Al gelijk bij de eerste haal door het water voel ik iets glibberigs langs mijn vingertoppen glijden. Een kwal. De volgende doorhalen zijn niet anders. Gelukkig raak ik alleen de hoed van de kwallen aan en voelt het alleen een beetje vies. Steeds weer gaat er een rilling door me heen. Kom op... je bent geen watje, doorgaan! Ik paddle stug door tot ik bijna bij de juiste plek ben om op een golf te gaan zitten wachten. Autsch... Deze kwal liet zich van zijn verkeerde kant zien, of beter gezegd; voelen. Ik probeer er geen aandacht aan te schenken.

Vandaag zijn de golven niet hoog, maar ze komen in redelijk cleane lijntjes binnen en het is rustig in het water... op de hordes kwallen na. De zon geeft voldoende warmte af waardoor het goed toeven is. Ik geniet en wacht rustig af tot ik een fijn golfje kan pakken.

Dobberend op m'n board denk ik terug aan de afgelopen winter, de fijne klotsbakken met hoge golven en de stormsurfsessies. Ik ben in gedachten verzonken en ineens zie ik hoe er een leuk golfje aangroeit. Ik ben terug in het hier en nu, heb de golf te pakken en ervaar weer dat gelukzalige gevoel die ik bij elke golf die ik weet te pakken voel. Het voelt fijn om op blote voeten op het board te staan, veel natuurlijker en het lijkt te kloppen.

Na de surfsessie loop ik samen met een collega terug over het strand waar zich op sommige plekken een laagje zeeschuim heeft gevormd. We hebben het over het verschil qua surf hier en in het buitenland en dan stap ik ineens op een glibberige massa... De rest van de terugwandeling let ik wel 2 keer op waar ik mijn voeten neerzet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten