donderdag 16 juni 2016

Buut vrij voor de hele pot! - Kom je met me buitenspelen?

Als kind speelde ik elke dag  minimaal een uur verplicht buiten. Meestal was het fijn, maar soms vond ik er niets aan. Nu ik er aan terugdenk, ben ik mijn ouders daarvoor dankbaar. We speelden spelletjes, bouwden hutten en vlotten, gingen naar de speeltuin, reden op skateboards, skates, rolschaatsen en skatebikes. Met stoepkruit kleurden we de straten in alle kleuren van de regenboog en als het regende, kwamen we doorweekt thuis. Soms verdwaalden we, soms verkenden we de wereld alsof we ontdekkingsreizigers waren. Geen mobieltjes, tablets of computers die ons ervan weerhielden om onze ogen verder te openen dan strikt noodzakelijk. Wat was de wereld mooi gekleurd! Wanneer we thuis moesten komen, werden we door onze ouders naar binnen geroepen. Regelmatig stonden er buurtkinderen aan de deur of mijn broertje en ik buiten kwamen spelen. Als je thuis was, ging je mee. Zo niet, dan stonden de buurtkinderen een tijdje later opnieuw voor de deur. De buurt leefde!

Wanneer ik nu op straat loop, hoor ik nog maar zelden kinderen. Hardlopend door het bos zie ik zo nu en dan nog een kind een boom in klauteren, maar onderaan die boom staat moeders al overbezorgd klaar om haar kroost gelijk die boom uit te halen. Vieze kleren? Liever niet. Als een kind al ergens gaat spelen, dan moet het een mobieltje meenemen zodat de ouders altijd kunnen bellen. Het gevolg is dat de kids op het mobieltje een spelletje spelen in plaats van verstoppertje of buskruit.

Ik mis die onbezorgde tijd van het buitenspelen wel. Is het dan niet misschien de hoogste tijd om zelf weer buiten te gaan spelen? Lekker ravotten in het bos, plonzen in een meertje, besmeurd onder de modder thuiskomen?

Tijdens het surfen krijg ik dat heerlijke kindse gevoel weer terug. Gek eigenlijk dat ik daar buiten het surfen niet zoveel meer mee doe. Daarom heb ik besloten om morgenvroeg op de fiets te stappen, wakker te worden tijdens een zwemtochtje in 't Wed. De zon op zien komen over de duinen. Even vrij, even buitenspelen.

Ga je binnenkort met me mee? Dan doen we met zijn allen een potje verstoppertje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten